Zelf je boek uitgeven – online cursus

In boekenland kiezen steeds meer schrijvers om zelf hun boek uit te geven. Niet alleen omdat ze geen uitgever kunnen vinden, maar omdat ze zelf de regie willen houden over hun eigen boek.

Tijdens deze online cursus leer je welke stappen je moet zetten om je eigen boek uit te geven, door veel mensen ook wel selfpubben genoemd. Je krijgt tips over alles waarmee je onderweg te maken krijgt.
– Van selfpublishing platforms tot papiersoorten
– Van het ontwerpen van je cover tot het bepalen van de juiste prijs

Aan het eind van de cursus weet je dat het uitgeven van je eigen boek niet moeilijk hoeft te zijn en heb je feedback gekregen op de eerste stappen van het zelf uitgeven van je boek.

Over uitgeven in eigen beheer of selfpubben is heel veel informatie te vinden, maar waar begin je? De online cursus ‘Zelf je boek uitgeven’ is het antwoord op die vraag. In 10 lessen leer je stap voor stap alles wat je moet weten om je eigen boek uit te geven. Je boek publiceren hoeft niet moeilijk te zijn. Iedereen kan het!

Je leert in deze cursus alles wat je moet weten om zelfstandig aan de slag te gaan met je eigen boek. Aan het eind van de cursus weet je wat selfpublishing platforms zijn, wat een ISBN is en wat het verschil is tussen printing on demand en selfpublishing. Je weet meer over papiersoorten, over het Centraal Boekhuis en zelfs wat het kost (en dat hoeft niet veel te zijn).
En je hebt feedback gekregen op de eerste grote stap van het ontwerp van je boek.

De cursus is geschikt voor iedereen die direct aan de slag wil, maar ook voor wie interesse heeft in het zelf uitgeven maar niet weet waar te beginnen. En twijfel je nog of uitgeven in eigen beheer wat voor jou is, ook dan heb je na deze cursus voldoende informatie om de knoop door te hakken.

Echte aanpakkers hebben aan het eind van de cursus hun eigen boek al in handen.

Een van de schrijvers zei over de cursus: “Het is een complete én eerlijke cursus: het is veel werk, maar ook erg leuk. Je geeft de cursist vertrouwen dat ze na deze cursus alles weten. Bovendien waarschuw je ook voor malafide diensten.”

Cursus Zelf je boek uitgeven

Tijdens de cursus werk je aan het uitgeefproces van je eigen boek. Maar ook als je manuscript nog niet af is, kan je deze cursus volgen. Het geeft je veel informatie over de kern van je verhaal.

Uitgeven
Wat komt er allemaal kijken bij het uitgeefproces? Je leert wat het betekent om een boek uit te geven en op welke manieren je dit zelf kunt doen.

Ontwerp
Hoe belangrijk is een cover? Je leert in deze lessen meer over het ontwerpen van je boek. Je gaat aan de slag met je eigen cover en met het opmaken van het binnenwerk.

POD
Ooit van de term Printing On Demand gehoord? In deze les hoor je alle ins en outs. Je krijgt veel informatie over deze vorm van printen en wat het te maken heeft met het uitgeven in eigen beheer.

Verkoop
Uitgeven gaat niet alleen over het ontwerpen en drukken van je boek. Je wil natuurlijk ook dat je boek bij de lezer terecht komt. En dus ontdek je tijdens deze cursus ook hoe boeken in de boekwinkel terecht komen en waarom een ISBN handig is.

Aanvullende informatie
Over diverse onderwerpen krijg je extra informatie: concrete tips, verwijzingen naar betrouwbare websites, podcasts en selfpublishing platforms. Zo heb je toegang tot verdiepende artikelen en krijg je veel concrete uitgeeftips.

Na elke les krijg je een inspiratieoefening die bestaat uit drie delen: je beantwoordt een aantal vragen voor jezelf, je gaat aan de slag met een opdracht en je wordt uitgedaagd om je te laten inspireren door anderen.

Eindopdracht
Aan het eind van de cursus krijg je een opdracht die je instuurt voor feedback. Zodat je eigen verhaal straks een echt boek is geworden: de beste versie van je eigen boek.

————

In totaal:

• 11 videolessen
  • 10 inspiratieoefeningen
  • 1 eindopdracht met feedback

———–

Na afloop van de cursus weet je welke stappen er horen bij het uitgeven van je boek. Ook weet je welke keuzes je moet maken en waar je kunt beginnen. Je maakt een begin met het uitgeven van je eigen boek en misschien heb je aan het eind van de cursus al je eigen boek in handen.

Tijdsduur:
8 weken (gemiddeld 2-4 uur per week)

Niveau: beginnende selfpubbers

Startdatum: de cursus is vanaf begin oktober beschikbaar.

Kosten: € 345
(hier komt geen btw meer bij)

Docent: Annet Hulst, Heleen van den Hoven of Marijke Vos

Dit is UNIEK:

Wij zorgen ervoor dat de informatie actueel blijft, zelfs in een uitgeefmarkt die in beweging blijft.

Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn, werken we de informatiepagina’s van de cursus bij, zodat deze cursus altijd actuele informatie en nieuwtjes bevat. En dat is best uniek!

Je kunt op elk moment van het jaar starten, en de lessen doen op een moment dat jou uitkomt. Maar het is zeker niet vrijblijvend!

We begrijpen dat het uitgeefproces tijd kost om goede keuzes te maken. Toch willen we de mogelijkheid om feedback te ontvangen een tijdslimiet geven. Je mag je eindopdracht tot 3 maanden na aanvang van je cursus nog inleveren. Wil je na deze tijd alsnog feedback ontvangen dan kun je dat aanvragen, maar daar vragen we een kleine bijdrage voor: € 40

Deze cursus blijft een jaar open staan, dus je hebt wel ruim de tijd om de lessen steeds opnieuw te bekijken en beluisteren. Alleen het insturen van de eindopdracht is dus aan een tijdslimiet gebonden.

Wil je tijdens de cursus of erna meer advies over het uitgeven van je boek, vraag dan gerust informatie aan hoe we je daarbij kunnen helpen.

Door middel van toegepast onderwijs leren we je bij de Online Schrijfschool zowel de theorie maar zeker ook hoe je in de praktijk de beste versie van je verhaal schrijft. Vandaar dat we de lessen altijd combineren met oefeningen en schrijfopdrachten die gericht zijn op je eigen verhaal. Maar we helpen ook bij het proces NA het schrijven.