Cursus boekmarketing

Je schrijft een boek of je boek is al verschenen en staat op bol.com, maar niemand koopt het. Wat kun je doen? Hoe vind je lezers? Hoe zorg je ervoor dat zo veel mogelijk mensen weten dat je boek komt/er is.

Deze cursus helpt je om je eigen marketingplan te maken door te kiezen uit de beschikbare methodes en te kijken wat jou wel of niet aanspreekt. Na de cursus weet je hoe je jouw boek beter zichtbaar maakt voor je lezerspubliek.

Deze cursus is opgezet voor schrijvers die willen leren hoe ze hun boeken succesvol promoten en op de markt brengen. Als je net begint met schrijven heb je geen idee hoe boekmarketing in elkaar steekt. Toch is het belangrijk om al een vroeg stadium te beginnen.

Het doel van deze cursus is om je te helpen inzicht te krijgen in de verschillende aspecten van boekmarketing en je te voorzien van praktische oplossingen voor eventuele belemmeringen die je kunt ervaren. Het is een uitgebreide cursus in boekmarketing waarmee je je boek beter zichtbaar maakt voor je lezerspubliek. Deze kennis en tools gaan je helpen om steeds meer lezers te bereiken en je schrijfcarrière vanaf boek één een vliegende start te geven.

Door middel van toegepast onderwijs leren we je bij de Online Schrijfschool zowel de theorie maar zeker ook hoe je in de praktijk de beste versie van je boek schrijft. Maar we gaan verder dan alleen maar leren schrijven. We helpen je ook aan het contact met een uitgever, én om je boek onder de aandacht van de lezer te brengen.

Bij de Online Schrijfschool helpen we je bij het hele traject!

Cursus boekmarketing

Online cursus – Boekmarketing

In deze cursus over boekmarketing bouw je gedurende de lessen aan je eigen unieke boekmarketingplan.

Je gaat onder andere kijken naar:

Wat past bij jou?
Elk verhaal heeft iets anders nodig. Dus je eigen marketingplan heeft zeker ook te maken met je eigen wensen en je eigen kracht.

Wat past bij je verhaal?
Elk verhaal is anders. Een ander genre, een thema dat anders is verpakt, of personages die iets unieks hebben. We gaan kijken welke boodschap je wilt overbrengen en op welke manier je dat op een krachtige manier kunt doen.

Wie is je ideale lezer?
Heb je ooit nagedacht voor wie je schrijft? Het is goed om een ideale lezer voor je te zien zodra je start met je marketingplan. Wat vind je ideale lezer leuk, interessant, wat raakt haar/hem, en hoe kun je je lezer verleiden om je boek te gaan lezen?

Hoe ziet de markt eruit?
Weet je waar je je doelgroep kunt bereiken? Wat is eigenlijk die markt? En hoe kun jij jouw boek daar aanbieden? Welke trends en ontwikkelingen zijn van invloed op de verkoop van je boek?

Je eigen podium bouwen
Stap voor stap leer je hoe je jouw eigen podium bouwt voor je boek(en) zodat ze beter zichtbaar zijn voor de lezers die jij wilt aanspreken.

Je ziet er zijn heel veel mogelijkheden om je boek beter zichtbaar te maken, zowel online als offline. Al deze mogelijkheden gaan we langs in de verschillende lessen. Na elke les vind je een inspiratieoefening om met de geleerde theorie in de praktijk aan de slag te gaan.

Werkboek
In het begin van de cursus vind je een werkboek dat je kunt downloaden én gebruiken om alle informatie, ideeën, plannen én inspiratie van de oefeningen te noteren. Zo heb je na afloop van de cursus een compleet marketingplan voor je boek.

Stel je open voor nieuwe mogelijkheden en leg de lat zo hoog dat je er net bij kan. Als je elke dag een klein stapje maakt (en elke dag één of misschien wel tien boeken verkoopt) heb je straks toch een mooi aantal bij de lezer gebracht.

Je mag na afloop je boekmarketingplan insturen voor feedback

Tijdsduur:
Iedereen: 4-8 weken (gemiddeld 2-4 uur per week)

Niveau: iedereen

Startdatum: kan op elk moment

Kosten: € 295
(hier komt geen btw meer bij)

Docent: Esther van der Ham

Je mag na afloop je boekmarketingplan insturen voor feedback

“Esther geeft veel informatie over boekmarketing. Doel? Marketing makkelijker en leuker maken. Want ja… een boek schrijven is één, zorgen dat mensen het kopen is iets anders.”

“De cursus die Esther heeft gemaakt is super praktisch. Elke module bevat een nieuw onderwerp. Van ‘wie is je ideale lezer’ tot ‘het schrijven van een persbericht’ of ‘het realiseren van signeersessies’. Alles komt aan bod. De tips die je krijgt, zijn direct in praktijk te brengen. Wat eerst een enorm vervelende moeilijke klus leek, is voor mij nu heel duidelijk en makkelijk uit te voeren en, dit had ik nooit verwacht, leuk om te doen.”

De missie van de Online Schrijfschool

Door middel van toegepast onderwijs leren we je bij de Online Schrijfschool zowel de theorie maar zeker ook hoe je in de praktijk de beste versie van je verhaal schrijft. Vandaar dat we de lessen altijd combineren met oefeningen en schrijfopdrachten die gericht zijn op je eigen boek.

Wil je tussendoor meer schrijfinspiratie, schrijf je dan in voor de inspiratiemails.  Je ontvangt dan niet alleen alle nieuwtjes over het cursusaanbod, maar ook inspiratie, informatie over schrijftechnieken en schrijftips.

Hoe lang is de cursus beschikbaar?

De cursus is makkelijk binnen twee maanden te doen. Toch laten we de cursus minimaal drie maanden tot een half jaar voor je open staan, zodat je een lesvideo’s nog rustig een keer kunt terugkijken. Ons advies is om de inspiratieoefeningen mét je uitwerking op te slaan op je eigen computer.

Esther van der Ham

Esther van der Ham is een ervaren uitgever (Droomvallei Uitgeverij), illustrator en auteur van boeken voor kinderen en volwassenen. Ze heeft een uitgebreide expertise op het gebied van boekmarketing. Door haar onderwijs- en cursus ervaring kan ze complexe onderwerpen toegankelijk maken waardoor ze een sterke reputatie heeft in het helpen van auteurs.

De cursus boekmarketing is een uitgebreide cursus die auteurs voorziet van praktische tools en strategieën om hun zichtbaarheid en impact aanzienlijk te vergroten. Ze verkopen hierdoor hun boeken met meer succes.