• Bookproposal schrijven

Online cursus

Bookproposal schrijven

Hoe kom je binnen bij een uitgever? Een bookproposal is een sollicitatiebrief naar een uitgeverij, waarbij je deze uitgeverij wilt interesseren voor jouw verhaal.
Schrijf een krachtig voorstel en je kans op een uitgeefcontact neemt direct toe. Ook als je zelf je boek wilt uitgeven, helpt het schrijven van een bookproposal om de kern van je verhaal te verwoorden. Wat is belangrijk voor lezers om te weten? Waarom zou iemand jouw boek moeten kopen? En welke informatie is nodig in je flaptekst. Natuurlijk helpt de cursus ‘Zelf je boek uitgeven’ bij de verdere details, maar een bookproposal zorgt ervoor dat je de kern raakt.

Zo’n bookproposal moet een aantal zaken bevatten. Deze cursus helpt je om de zaken te benoemen die een uitgever wil weten, zoals een korte samenvatting, maar ook je schrijfstijl. Schrijf een krachtige boekvoorstel, waarmee je de uitgever verleidt om je manuscript te lezen.

Over het schrijven van een bookproposal is veel online te vinden, maar deze cursus richt zich op de praktijk. Door onze vele contacten in de uitgeverijwereld weten we waar uitgevers op letten. Gaat het alleen om het verhaal dat je schrijft?
Natuurlijk is je verhaal belangrijk, maar er is veel meer wat een uitgever wil weten. Een uitgever haalt een auteur binnen, niet alleen maar een boek. Deze cursus neemt je stap voor stap mee om het voorstel te schrijven waartegen een uitgever alleen maar ‘ja’ kan zeggen.

Note: natuurlijk is de eerste vereiste dat je een goed manuscript hebt geschreven. Dus zorg dat je de beste versie van je verhaal schrijft. Vraag een aantal proeflezers om mee te lezen. maar wil je echt professioonele feedback? Vraag dan onze manuscriptbeoordeling aan. Iedereen kan lezen en er iets van vinden, maar lang niet iedereen weet waarom een bepaald hoofdstuk niet pakt, of personages niet uit de verf komen, of waarom het maar niet spannend wordt. Onze beoordeling wordt gedaan door professionals die het vak beheersen.

Margreet Groenbos schreef: Wauw! 5 *****

Cursus Bookproposal schrijven

Tijdens de cursus:

• leer je waar een uitgever op let bij het beoordelen of een manuscript geschikt is voor publicatie bij zijn uitgeverij
  • je krijgt een handige checklist om dit voorstel te schrijven, zodat je geen essentiële zaken vergeet
  • ontdek je hoe je de uitgever kunt verleiden door meer te vertellen over achtergronden, contacten met lezers en promotie
  • laat je zien waarom je dit boek geschreven hebt

Je leert zo niet alleen WAT een bookproposal is, maar vooral ook HOE je dit op een krachtige manier schrijft. En natuurlijk ook WAAROM een bookporposal belangrijk is (mocht je hier nog over twijfelen)

Zie een bookproposal als een sollicitatiebrief, dus je ontdekt ook HOE de uitgever kijkt naar jouw voorstel.

En misschien wel het belangrijkste:

• je ontdekt door deze gerichte cursus wat de kern van je verhaal is, zodat je ook weet hoe je je boekmarketing kunt opzetten

In totaal:

• 3 lessen
  • informatiepagina’s
  • inspiratieoefeningen
  • eindopdracht

Deze cursus kun je volledig zelfstandig doen. Mocht je feedback willen op je bookproposal dan kun je dat altijd aanvragen. We hanteren dan een aantrekkelijke prijs en gaan uitgebreid in op alle informatie die je hebt opgenomen, maar vooral ook op de informatie die je vergeten bent (en die voor een uitgever wél belangrijk is)

Aan het eind van de cursus heb je je bookproposal klaar of je weet hoe je die moet schrijven. Het geeft je een grote voorsprong op al die andere schrijvers die hun manuscript gewoon zonder enige extra informatie opsturen.

Tijdsduur: 2-4 weken (gemiddeld 2-4 uur per week)

Niveau: Iedereen

Startdatum: je kunt op elk moment starten.

Docent: Marelle Boersma, Annet Hulst of Machteld van Zalingen

Op deze cursus krijg je geen feedback, maar mocht je onze expertise willen om het voorstel te bekijken, dan kan dat. Vraag deze beoordeling aan voor de prijs van € 70

Deze cursus blijft een half jaar openstaan voor je, dus je hebt alle tijd om de cursus te doen en later nog een keer rustig te bekijken.

Door middel van toegepast onderwijs leren we je bij de Online Schrijfschool zowel de theorie maar zeker ook hoe je in de praktijk de beste versie van je verhaal schrijft. Vandaar dat we de lessen meestal combineren met oefeningen en schrijfopdrachten die gericht zijn op je eigen verhaal. Maar we helpen ook bij het proces NA het schrijven, zoals bij de cursus ‘Zelf je boek uitgeven’ of ‘Bookproposal schrijven’.

Wil je tussendoor meer schrijfinspiratie, schrijf je dan in voor de inspiratiemails.  Je ontvangt dan niet alleen alle nieuwtjes over het cursusaanbod, maar ook inspiratie, informatie over schrijftechnieken en schrijftips.